به گزارش مهر، تصرف بخشی از معابر پایتخت توسط کارگاههای عمرانی رویهای معمول در شهر تهران است؛ اینکه ماهها پیادهرویی در اشغال یک پروژه ساختمانی باشد.
زمانی پروژه، نیمهکاره رها میشد و سالها شهروندان از بخشی از فضای شهر محروم میشدند. آزادسازی فضاهای شهری به نفع شهروندان، نخستین وعدهای بود که شهردار تهران داد؛ از زمانی که رأی اعتماد پارلمان محلی تهران را به دستاورد و در جمع خبرنگاران حاضر شد تا نخستین روزی که پا به اتاق شهردار در خیابان بهشت گذاشت.
جمعآوری کارگاه عمرانی میدان هفت تیر اولین گام برای حذف کارگاههای اضافه بود. پس از آن معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران اعلام کرد ۳۱ هزار و ۴۲۹ مترمربع از فضای کارگاههای عمرانی سطح شهر آزادسازی شده و اعلام کرد که این کارگاهها پس از ساماندهی به فضای سبز تبدیل میشود.
به گفته رستمی در مرحله نخست ساماندهی و آزادسازی کارگاههای عمرانی در شهر تهران ۷۸ هزار و ۵۷۱ مترمربع آزادسازی خواهد شد که ۲۲ هزار و ۲۰۵ مترمربع از این کارگاههای عمرانی مربوط به سازمانها و شرکتهای شهرداری پایتخت، ۸ هزار و ۵۴ مترمربع مربوط به کارگاههای مترو و یکهزار و ۱۷۰ مترمربع از کارگاههای مناطق ۲۲گانه شهر تهران است.
پس از گزارش ابتدایی از تلاش برای تحقق نخستین وعده شهردار دیگر خبری از آزادسازی کارگاههای عمرانی به شهروندان داده نشد. گفته میشد برخی از پیمانکاران برای نقد کردن طلبهایشان از مترو در برابر جمعآوری کارگاهها مقاومت کرده و کارگاههای مترو را بهعنوان گروی طلبهایشان حفظ کردهاند.
علی امام، مدیرعامل متروی تهران این موضوع را تأیید نمیکند و به مهر میگوید: هر بخش از مترو که فعالیتهای عمرانیاش به پایان رسیده و دیگر نیاز به کارگاه نداشته باشد، جمعآوری و به شهرداری منطقه تحویل میشود.
او ادامه میدهد: بخش میانی و شمالی خط ۶ مترو طی ۲ سال گذشته بهدلیل نبود اعتبارات لازم، فعالیتهای عمرانی قابلتوجهی نداشتند اما با تأمین اعتبار از طریق اوراق مشارکت که مجوز آن گرفته شده است، کارگاهها فعال شدهاند.
امام به کارگاه متروی پارک لاله اشاره میکند و میگوید: این کارگاه مدتی غیرفعال بود که طی ماههای اخیر فعال شده است.
مدیرعامل مترو تأکید کرد: کارگاههای مترویی که فعالیتهایشان به اتمام رسیده جمعآوری شده است، کارگاههایی که امکان داشت کوچکسازی شده و کارگاههایی که بخشی از فعالیتهای عمرانیشان مانده نیز همچنان پا برجا هستند؛ بهطور مثال بخشی از کارگاههای خط ۳ کوچکسازی شده است.
امام با اشاره به کارگاههای جمعآوری شده در خط ۶ در ماههای اخیر گفت: کارگاه آریافر(منطقه۲)، کارگاه هیأت(منطقه۶)، میدان هفت تیر(منطقه۶) کارگاههای جمعآوری شده در خط ۶ هستند.
همچنین از کارگاههایی که امکان کوچکسازی داشته و بخشی از کارگاه تحویل شهرداری شده نیز میتوان به کارگاه شهدا مقابل اداره برق(منطقه۱۲)، کارگاه سرسبز S۶(منطقه۲)، ایستگاه دولتآباد (منطقه۲۰)، ورودی جنوبی Y۶(منطقه۵)، میدان الغدیر(منطقه۵)، ورودی جنوبی W۶جنب اترک(منطقه۵) و زمین ستاد فرمان امام U۶(منطقه۵)اشاره کرد. زمین با مالکیت خصوصی U۶(منطقه۵) و رمپ ورودی اشرفی (منطقه۵)نیز آماده واگذاریاند.
وی یادآوری میکند: در خط ۷ نیز در ماههای اخیر بخشهایی از کارگاههای میدان صنعت، تربیت مدرس، رودکی، بریانک، محمدیه، مهدیه و قلمستان تحویل شدهاند. در خط ۳ نیز ۲ کارگاه حسینآباد و آیتالهو سعیدی در یک ماه اخیر تخلیه و تحویل شدهاند.
گام دوم تبدیل زمینهای آزاد شده به فضای سبز عمومی است. محمدعلی مختاری، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تهران در این رابطه به مهر میگوید: براساس دستور شهردار تهران هر فضای کارگاهی که جمعآوری شود به فضای سبز تبدیل خواهد شد که در میدان هفت تیر این اتفاق افتاد، در میدان فتح نیز کارگاه جمعآوری شده به بوستان تبدیل شده و این رویه همچنان در شهرداری ادامه دارد.
نظر شما